torsdag 6 februari 2014

Förebilder

Ja alla har vi någon gång haft en förebild. Jag antar det, eftersom jag haft några stycken. Hojta gärna till om ni inte känner igen er. Men i mitt liv har det nästan alltid funnits någon som ledsagat mig, både medvetet men oftast omedvetet. Dessa förebilder har visat mig hur man lyckas i livet. Hur man pratar, tänker och upplever glädje.

Det mest intressanta med förebilder är kanske hur de förändras. Från hur de en gång fick en att lyssna på ett band till hur man nu upplever skillnaden mellan hur de valde att göra och man själv väljer att göra. Dessa förebilder ändrar inte sig själva utan det som skiljer sig åt är ens egna uppfattning om dem.

Min absolut största förebild genom hela mitt liv fick mig att börja lyssna på Foo Fighters. Times like these kommer därför för evigt ha en speciell plats i mitt hjärta. Det är minnet när jag som liten pojke första gången fick börja skapa min egna identitet. Hemma på förebildens vardagsrumsgolv satt jag och spelade tv-spel med honom och lyssnade på denna skiva. Skiva som i CD-skiva för då fanns nog knappt youtube. Jag sov över hos honom och vi åt säkerligen någon fast-food. Han hade intresserat sig för fotografi och skapat ett antal bilder som jag imponerades över starkt, det gör jag faktiskt fortfarande. Han visade mig hur man pratar med andra, hur man ska tänka kring världen runt en och han visade hur man är glad. Eller egentligen var han bara sig själv, men jag uppfattade sakerna så.

Idag när jag träffar honom så är det inte alls fotografi, Foo Fighters eller tv-spel som jag förknippar med honom. Idag är det den hårt arbetande människan, som älskar sina barn på ett beundransvärt sätt (vilket tar sig i uttryck på sina säregna sätt) och som alltid tänker ett steg längre. Idag visar han mig hur man pratar (hans språk har ändrats och det nya språket påverkar mitt sätt att prata), hur man ska tänka och hur man kan njuta av livet. Eller egentligen umgicks han bara med sin familj, men jag uppfattade sakerna så. Ni börjar nog se likheterna. men observera då att personen egentligen är helt annorlunda. Samt att jag idag inte alls på samma sätt imiterar eller repeterar hans sätt att vara på utan jag är mig själv och influeras av hans sätt att vara. Ibland går jag rakt åt andra håller för att jag inte är överens med hans sätt att vara på.

Trots detta är han fortfarande min förebild. Men min bild av honom idag är helt annorlunda. Till och med min bild av den där kvällen för väldigt länge sedan när han lärde mig att lyssna på Foo Fighters ser annorlunda ut idag än vad den gjorde då. Egentligen vet jag inte om jag kommer komma så långt med detta inlägg. Jag tror snarare detta är en hyllning till alla de förebilder jag någonsin haft. Allt det som jag gör rätt i mitt liv (speciellt det jag får beröm för) baseras på att de någon gång i mitt liv visat vägen. TACK! Avslutar med en Foo Fighters sång som passar så otroligt bra in!



P.S. Alla mina förebilder har varit manliga, vilket är mycket underligt. D.S.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar