tisdag 30 juli 2013

Feminismens nytta för män

Det känns som ett av de mest tabubelagda områdena att prata om. Själva ordet feminism, kan i sig utlösa ramaskri. Den fördomsfulla stereotypen om feministen, är givetvis den fula kvinnan som inte kan hitta en partner (givetvis manlig sådan), eller den snygga kvinnan som hatar män och därav valt att bli lesbisk. Dessa fördomsfulla stereotyper har byggts upp av människor som missförstår feminismens syfte, något som förvånansvärt många människor gör och gjort.

Jag börjar min förklaring om feminismen med att säga att feminism i likhet med andra ideologier inte är homogent (det finns alltså skillnad mellan en feminist och en feminist). MIN feminism handlar om könet, om könsroller, om förväntningar som bygger på kön och våra tankar om kön. I dagens samhälle finns det få saker som påverkar våra uppfattningar om en person så mycket som just könet. En person som går runt på stan och inte går att direkt könsplacera (män med långt hår, kvinnor med kort hår osv.) definieras direkt som något udda, något nytt, något främmande och ofta också som något skrämmande.

Det är så för att det finns tankar om kön. Det finns en tro om att kön är det som bestämmer om vi vill spela hockey eller leka med barbie, om vi vill bli brandmän eller sjuksköterskor, om vi vill äta sallad eller kött. En man som vill leka med barbie, drömmer om att bli sjuksköterska och äter räksallad till lunch måste ju ändå vara bög. Bög som i många fall ses som en man som vill vara kvinnlig, eller kanske inte "klarar av" att vara man. För att vara man är enligt denna syn något tufft och ansträngande.

Feminismen anser att denna bild av att det som sitter mellan benen på människor bestämmer huruvida de vill leka krig eller rida häst är felaktig. Att det inte är det som sitter där mellan benen som påverkar detta utan att det är människors uppfattning och förväntningar som skapar detta beteende. Feminismen säger alltså att det vi tror att gener/kön skapar egentligen är samhällsuppfattnigar skapade av människor och konstant reproducerade av människor. Det finns inget "naturligt" med det hela.

Ett bra exempel är djungelmänniskan. Föreställ dig en kvinna som vid dagen för sin födsel råkade ramla ur ett flygplan och landa mjukt på ett bananblad i djungeln. Hon blir snabbt omhändertagen om några apor som bor i närheten, och de sköter om henne som en apunge. (Jag vet inte om apor har könsroller eller hur de ser ut men för exemplets skull spelar det ingen roll). Tror ni då att hon skulle vara mindre aggressiv än om det istället varit en man? Tror ni att hon skulle ha mindre benägenhet att jaga mat?

Jag tvivlar ju att hon skulle sätta sig på en sten och drömma om rosa klänningar och vänta på att en prins (manlig sådan) skulle komma med mat åt henne. Därför tror jag inte heller på att det är en medfödd sak att kvinnor väljer rosa före blått (om det nu ens är så). Utan det är hur samhället har uppfostrat barnet att bli och agera.

Feminismens syfte är att åskådliggöra detta och ändra det. Att försöka bli av med denna felaktiga bild om att kvinnor föddes till barbieälskare och män till hockeyfanatiker.

Vad tjänar då män  på att kämpa för feminismen?

Jag har aldrig varit den "manligaste" av män. Jag tycker att de illröda skorna jag hade på högstadiet var de finaste jag någonsin haft. Jag tycker att det är roligare att välja den goda istället för den onda sidan i tv-spel. Jag föredrar att laga mat framför att hugga ved. Jag väljer att backa när någon vill slåss. För mig blir svaret ganska självklart... Jag slåss för feminismen för att den tillåter mig att anses vara lika mycket värd och lika mycket människa som den som valt motsatsen i ovanstående exempel.

Det slutar dock inte där. Det är inte bara "svaga" män som tjänar på feminism. För feminismen säger ju att män och kvinnor är lika mycket värda och lika mycket kapabla till att göra saker.

Därför är det orimligt att det i en jämställd värld skulle vara männen som alltid köpte drinkar till kvinnorna, männen som höll upp dörrarna åt kvinnorna, männen som jobbade mer för att kvinnorna skulle kunna sköta om barnen, männen alltid förväntades behöva ta det första steget i dejtingen, männen som blev kallade för coola när de muckade med lärarna och männen som inte fick samma stöd i skolan för att "tonårspojkar är ju som de är".

Så sluta upp med att tro att feminism är något för kvinnor! Det är inte någon mystiskt/hemligt sällskap av kvinnor som vill roffa åt sig massa saker. Det är män och kvinnor som insett att världen är orättvis och korkad samt att det går att förändra!

Jag väljer feminism för att min son ska kunna välja inte bara mellan dator och fotboll utan också mode och konståkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar