lördag 7 juli 2012

Lathet

Jag ska börja med att säga att jag är lat. Även om jag det senaste året fått något av ett överaktivt drag så finns fortfarande stora spår av lathet.

Däremot ter sig min lathet inte mycket i jämförelse med en stor del av folket jag träffar här i Palestina. Jag menar verkligen inte att alla är lata eller att värmen är en stor faktor, men fortfarande finns en lathet.

Som mest uppenbar är den i flyktinglägrena. Där har de också det som svårast i övrigt men en bidragande orsak är också latheten. Arbestlösheten här är högre än i landet i övrigt, de får ett visst bidrag från UNRWA och mycket av deras allmänna kostnader betalas av andra. Skolan, elen, sjukvården (till viss del) betalas av UNRWA och andra.

De lever inte i någon lyx, de bor i betongklädda skjul skulle jag vilja hävda och storleken får inte överstiga 14x7 meter. Detta för en hel familj, andra och nu också tredje generationen.

Latheten finns också utanför lägrena. Nu på sommaren är det mer synligt, då värmen ligger på. Der handlar kanske inte om att folk inte gör något, men de gör det sakta, imorgon och gärna lite småslarvigt.

De rika är en helt splittrad grupp, där finns de som jobbar som mest och de som jobbar som minst.

Denna kultur har, tror jag, uppstått genom familj och klansystemet. Arbetet går ofta till familj, släkt, vänner eller klan. Oavsett om du är duktig eller inte får du jobbet. Konkurrensen är som bortblåst och då finns få skäl för att görs sitt yttersta. Detta är givetvis inte något dåligt alla gånger men är självklart inte bra för landets ekonomi.

Det finns många undantag och flitiga arbetare är inte en raritet. Jag tycker mig också se en förändring på gång, även om den sker sakta.

En möjlig förklaring är också att incitamenten för rikedom är lägre. Livet njuts på ett helt annat sätt och folk värdesätter att få göra saker i sin takt framför att bli rik. Detta är i sin tur en väldigt hälsosam tanke och något som väst skulle behöva ta efter till viss del. Men jag hävdar att det som idag existerar är mer av en lathet än en avsaknad av begär.

2 kommentarer:

  1. Tror att det där med värmen inte har så mycket att göra med saken men det du nämner om motivationen - där tror jag snuddar väldigt nära på verkligheten. Undra om det finns en vetenskaplig undersökning kring produktivitet och kulturer. I alla fall - det har börjat en typ av dokumentär som gränsar till dokusåpa som är en australisk produktion vid namn "Flyktingar - åk hem". Där får 6 mer eller mindre nationalistiska australiensare följa flyktingars resa bakåt från asylsökning, till båtresa, till transitland, till flyktingförläggning och till sist ursprungsland. Det ligger kvar på SVTplay till den 3 augusti, så du borde vara hemma tills dess? Sevärt! //Mikke

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas vara någorlunda rätt ute. En hel del måste dock funderas på varför det är så i kulturen.
    Det låter som ett sevärt program! Då ska jag hinna se den ja.
    Kan också tipsa om ett SR-program som heter "Jävla vitskallar" och handlar om de svårintegrerade svenskarna på Costa del Sol.

    SvaraRadera