lördag 7 juli 2012

Cigaretter

I Sverige klagas det mycket på cigarettpriset. Jag vet inte men det ligger väl runt 50 kronor. Sett till en lön på ca 22-23 000 kronor kan jag inte tycka att det är en enorm kostnad. Dessutom röker svenskar idag så otroligt lite...

Här i de palestinska områdena är det lite annat. Priset på ett paket lokala cigaretter ligger på ca. 25 kronor. Genomsnitts personen röker säkerligen ett paket om dagen. Dessutom ligger löner t.ex. för en soldat på 4400 kr i månaden.

Värst är det givetvis för personerna i de palestinska flyktinglägren. En person jag träffat här genomför lite undersökningar. Han har kommit fram till att i genomsnitt i dessa familjer går mellan 70-90 % av inkomsten till cigg. Ett extremfall är en familj som i lön får 4400 i månaden, 1400 i stöd (var tredje månad) och betalar av lån för sjukvårdsartiklar till deras son för ca. 4200 i månaden. Då pratar vi alltså om att överleva på 2000 kr i kvartalet. Av detta går ungefär 1500 på tobak.

Behovet av familj/släkt/klan är väldigt stort i detta samhälle då många i flyktinglägren dessutom saknar anställning.

Jag kan inte döma andras liv, jag själv slösar pengar jag skulle kunna investera. Men att röka bort pengar på detta sätt gynnar i vilket fall inte landet i stort, men samtidigt har de inte mycket annat nöje. Detta är bara en kort observation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar