fredag 5 mars 2010

Will my footsteps be visible?

Ser just nu en bra film om Ghandi i skolan, har dock sett en stor del av den tidigare. IMDBs info om filmen. Jag påminns om min fascination för denna extraordinära man. Han levde i en tid då enskilda människor hade relativt lätt att förändra och bli kända ledare, få valde dock den goda vägen som han.

Jag hävdar att det inte finns någon annan, för mig känd, person som gått på denna jord som gjort ett bättre jobb. Det finns visserligen en man i min närhet som faktiskt är förvånansvärt nära, OJ OJ OJ. Jag orkar inte förklara allt som var gott med Mohandas Karmanchand Ghandi (Mahatma, Ghandiji eller Bapu) utan förklarar istället hur det var möjligt.

Han var en man med självbehärskning som heter duga, han var vegetarian, att han vid 36-års ålder valde att leva i celibat och en hel rad andra saker. Denna behärskning gjorde att han vid alla lägen kunde tänka rationellt istället för irrationellt och blir arg. Han var logisk, han var välutbildad och han trodde på det engelska rättsväsendet.

Nu får ni nog själva gå och leta upp en bok att läsa om denna enastående man!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar