fredag 21 augusti 2009

Svensk media, eller är det internationell?

Ja, egentligen behöver jag väl knappast förklara vad som är fel men det kan vara bäst med en påminnelse. Under de få år som jag fingranskat media, både svensk och internationell har jag ofta förvånat mig över hur media fungerar. Just nu finns det några exempel:
1. Som en bekant till mig så ofta påpekat är Tv 4:s bevakning av friidrotts VM är under all kritik! Att vi lever i ett land där vi betalar avgifter för att få se saker på tv, är konstigt men att de som får den största delen av bidraget inte sänder evengemang som VM i friidrott är nog ännu konstigare! SVT borde självfallet ha hand om detta så svenska folket ska slippa se reklam. Det låter som ett I-landsproblem, men för er som inte kommer ihåg så är det faktiskt det!

2. Svensk bevakning utav regering/riksdag är rent ut sagt löjlig! Ingen svensk reporter vågar någonsin hylla politiker eller dess arbete, såvida inte folkets opinion har förts fram tidigare. Journalister skall ifrågasätta makthavare men ibland önskar man att de också kunde vara lite realistiska och inte bara föra fram oppositionens kritik utan se vad de styrande har för möjlighet!
"Varför kan inte regeringen ge mer pengar till: sjukvård, skola, armé, kultur och fångvård? Så vill oppositionen få det att låta och så fungerar det också, oavsett vilka av de två partier (sverige har ju inte fler!) så får de möjligheten att gnälla genom media... Borde egentligen inte vara svårt att som opposition vinna efterföljande val (!)

3. Svensk media är dålig på att våga ta egna åsikter, men kanske är det tur för när de väl gör det så går det ofta åt helvete! Nyligen har ju aftonbladets kultursidor lyckats förarga israelerna, som ju i för sig är universums mest arga folk. Fast det är lätt att ha kort stubin när det är så synd om befolkningen, som HELA världen HATAR (!) för det är ju så det låter som. Trots att jag anser det väldigt modigt och rättfärdigat att kritisera natinonen Israel, så tycker väl även jag att det finns flera bättre argument. Istället för att påstå något om att israeliska militärer håller på med organhandel, kan man t.ex. ta upp hur systematisk rasism och diskrimination sker. Sen vill jag vill inte kalla Aftonbladet för svensk media men tyvärr är de en av de ledande i Sverige... (Antar att sveriges befolkning accepterar sådan usel journalistik, annars borde tindningen dö ut?)

Listan går att göra mycket, MYCKET längre men ni förstår nog poängen. Det enda jag fortfarande undrar på är om inte detta är allmängiltligt på all media i världen... BBC, CNN, AP, Al Jazeera eller för den delen någon av de stora asiatiska nyhetsbyråerna!

1 kommentar: