måndag 10 januari 2011

Tågen, för framtiden?

Lars Ohly tillsammans med Leif Lindström skriver i Brännpunkt om Centerpartiets tankar om tågtrafiken. De kritiserar Centerpartiets tanke om att ökad konskurrens skapar bättre förutsättningar för resenärerna samt att C vill höja banavgifterna. I den första frågan tycker de att en dialog med de som faktiskt arbetar med tågen skall tas, för att få fram en bra lösning. Jag håller med om att en ökad konkurrens kan vara skadlig men vet att jag inte ahr tillräcklig koll på järnvägen för att ge något utlåtande. Det jag däremot är säker på är att ingen av sidorna har universal-lösningen. Avregleringar och privatisering av allt kommer inte leda någonstans, lika lite som förstatligande av allt kommer göra.

Angånde bamavgiften säger vänterledarmöterna att den avgiften endast kommer att drabba tågresenärer och därmed inte på något sätt hjälpa en framtida satsning på tågtrafiken. Här är det svårt att säga emot, en kostnad som bara drabbar de som faktiskt försöker åka miljövänligt är inte hållbar. Men så går det ju alltid att ifrågasätta Alliansens vilja att satsa på något miljövänligt...

1 kommentar:

  1. Lägg ner SL och pendeltågen innan någon blir ihjälslagen av resenärer som tröttnat på att allt alltid och undantagslöst är grovt försenat, lindrigt sagt! Och avveckla de kriminella biltullarna eller straffskatta dem som bor i Stockholms innerstad och som lever gott på förortsbornas ansträngningar och helgalna tidsslöseri på kommunala färdmedel! Nu vill vi i Stockholms kringkommuner ha ersättning av innerstadsborna med en skattehöjning på minst 1500:- netto per person och månad i innerstan - det blir ett parti att räkna med till nästa val, innerstadsbor! Nu ska NI få betala istället!!! Regionpartiet, vi ska ta makten i kringkommunerna och höja skatten rejält för innerstadsborna - såvida inte biltullar och p-avgifter på jobbet näst intill kriminaliseras!!!!

    SvaraRadera