tisdag 11 januari 2011

Assange

Den stora uppmärksamheten kring Julian Assange är för stunden borta men ett lugn har ännu inte lagt sig. DN skrev idag en kort notis om de förhandlingar som skedde idag. Det är egentligen ingen skillnad jämfört med tidigare och DN har desperat försökt skrapa ihop en artikel om detta "heta" ämne. Fortsatta förhandlingar kommer i början av februari och då kommer nog debatten blossa upp igen.

Jag är dock väldigt förvånad över Julians och Wikileaks låga aktivitet just nu. Jag hade förväntat mig att de skulle utnyttja den stora mediahysterin som marknadsföring och reklamyta. Visserligen har de redan fått en hel del mediaexponering vilket i grund och botten är skälet till att Wikileaks blivit så stort. Utan våldtäktsanklagelserna hade inte sidan fått så stor uppmärksamhet, men givetvis hade hemsidan varit debatterad ändå. Snart börjar nog en ny våg av mediaanstormning och vi får se om de lyckas utnyttja denna bättre...

3 kommentarer:

  1. Här kan du se dagens nyhet i fallet som Dagens Nyheter (liksom alla andra svenska tidningar vad jag kunnat se) valde att inte skriva om: Assanges advokater förklarar varför den svenska åklagarmyndighetens utlämningskrav strider mot det internationella utlämningsavtalet, samt påtalar en del andra underligheter i fallet.

    http://www.fsilaw.com/~/media/Files/Publications/IP_Media/Assange%20Skeleton%20Argument%2011_01_2011%20pdf.ashx

    SvaraRadera
  2. Jo, se på fan, Expressen har en liten artikel om det nu. Men läs hela dokumentet jag länkade till, det ger en rätt annorlunda bild.

    - Ukos

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Väldigt bra läsning som jag kan rekomendera alla. Återigen ser vi varför Wikileaks och liknande media ska finnas, den vanliga median klarar inte av sin uppgift!

    SvaraRadera