torsdag 15 april 2010

Demokrati!

Demokrati, vår heliga demokrati! Den nästan tabubelagda frågan om andra styrelsesätt, dyker upp inom mig när jag ser de mänskliga offer som skapats utav demokratins oförmåga att ändra på gamla orättvisor. Jag syftar självklart just nu på de senaste händelserna i Sydafrika, men alltså också de föregående händelserna som lett fram till detta. Segregationen som finns är en gammal kvarleva från kolonialismen och detta kan ni läsa mer om på andra ställen, men jag vill bara föra fram den förtvivlan jag känner för den långsamma förbättring som världen genomgår.

Jo, jag tror på demokrati och jag tycker det är det bästa alternativet som jag är bekant med just nu! Vi får aldrig tro att det bästa redan är uppnått, för då avstannar utvecklingen. Jag tycker inte heller alltid att det bara handlar om styrelsesätt utan lika mycket om hur vi människor ser på varandra. Bara för att någon har en annan hudfärg antar inte jag att den hatar mig (!) Jag förstår mig inte på hur det kan växa fram annat än om andra människor vill det, vilket också gör att detta är en tradition som måste brytas.

I hopp om jämlikhet, jämställdhet och rättvisa ber jag er nu alla att rannsaka er själva hur vi egentligen kan förbättra demokratin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar