måndag 15 mars 2010

Gandhi inspirerad palestinier?

Ja, jag är på jakt efter Gandhi inspirerade palestinier... Främst syftar jag då på de som lever på Gazaremsan. De palestinska Gazaborna berövas dagligen det mesta som vi svenskar tar för givet. Detta genom att gränserna är väldigt starkt bevakade av Israel (t.o.m. gränsen mot Egypten, och Medelhavet). Väldigt få människor släpps in och ut, ännu mindre varor. Betong, värktabletter, skolböcker, ja allt som inte röda korset får föra in enligt Israel saknas. Det finns dock otroligt bra litteratur om detta, det är bara att googla på Gaza.

Jag tänkte nu istället hoppa tillbaka till Gandhi! Jag kan inte förstå att någon människa eller stat kan begränsa någon kring hur de får röra sig. Israelerna begränsar inte bara gränserna utan också luftrummet och havsvägarna. Jag tror inte någon människa på denna jord kan försvara något sådant om man sätter in sig själv i situationen. (Fast det är klart, USA ger varje år ett vansinnigt bidrag till staten Israel som utför detta)!

Mitt förslag blir därför en civil olydnad, lik den som Gandhi genomförde i saltmarschen. Varför kan inte bara Gazaborna, utan något våld mot personer gå emot dessa lagar/förhinder. Det är en enorm betongvägg som skiljer dem åt från Israel och Egypten samt en militär flottilj som hindrar dem att ta havsvägen, men om de bara gör det då? Jag antar att Israel skulle börja med att skjuta ihjäl ett antal palestinier (det har visats förr!) men kan de verkligen göra det med den globala journalistkåren tittandes? FN har inte lagt sig i allt för mycket ännu men någon gång måste ju även de ingripa!

Jag har gjort en skiss för hur det ska vara. En grupp människor ska begära att alla människor ska ha fritt in- och utträde till Gazaremsan. Lika mycket ska också utländska människor släppas in om de så vill! Israel kan inte bestämma åt palestinierna om vilka som får åka in i Gaza och vilka som inte får! Gruppen skall ge den israeliska staten ett ultimatum, och om det då inte uppfyllts så börjar flera tusen människor marschera ut/in i Gaza. Det skall pågå ända tills Israel häver blockaden och då skall också upproret avslutas, omedelbart! Självklart får inget våld mot israelerna eller mot andra människor utövas utav de som genomför upproret.

Om väst då kan ställa upp med att filma hela händelsen ser jag inget skäl till att operationen inte ska lyckas? Gör ni? Jag ber er för en gångs skull att kommentera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar