torsdag 11 mars 2010

Fred

För några dagar sedan gladdes jag ytterst mycket när jag läste att palestinierna och israelerna äntligen lyckats leta efter möjligheter för fredssamtal. Det har inte funnits några som helst samtal sedan Gazakriget ifjol. Denna konflikt som har en så otroligt stor påverkan på så otroligt många av dagens konflikter verkade därmed börja hitta en lösning, kanske ett slut? Jordaniens kung Abdullah II är en av de verkligen lärda arabiska män som verkligen poängterat vikten av att få slut på denna onödiga konflikt. Han hävdade i en intervju att den islamism som finns i världen aldrig kan få ett slut utan att Palestina blir en erkänd stat.

Dagen efter eller dagen efter det nådde mig så nyheten att Israel öppet talade om att de ska bygga 1600 nya bosättningar i östra Jerusalem, på mark som FN flera gånger hävdat genom resolutioner är varken israeliskt eller palestinskt, t.ex.resolution 181. Detta ruinerade ännu en gång ett fredssamtal... Jag lägger skulden på Israel som alltså hävdar sig vara den västerländska välvilliga staten. Jag har dock personligen bestämt mig att försöka minska min kritik och istället försöka leta vägar till förbättring. Så nu när Joe Biden (USA:s vice president) gör sitt besök i området så hoppas jag att han kan övertala den israeliska regeringen till att ta tillbaka sitt uttalande och visar öppet att man ALDRIG stödjer en nation som inte arbetar för fred och demokrati i globala mått.

Jag ser just nu själv en likhet mellan USA:s blinda generositet till Pakistan som fick i konsekvens att Afghanistan fortfarande inte är så mycket stabilare än innan invasionen, och det stöd som Israel får. USA måste enligt min mening jobba fram en ny utrikespolitik som är mindre divisionsbaserad och istället fokuserar på att få en förståelig världsbild. Afghanistan är fortfarande bara jaktmarker för amerikanerna, de jagar efter al-qaida. Istället för att jaga ledare tycker jag att de borde satsa på att få bort den underliggande orsaken till att extremister växer upp. Vi har alla olika åsikter om vad som gör en extremist till just det men jag tycker ändå de borde arbeta mot det målet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar