måndag 11 januari 2010

Skola...

Idag började då skolan igen, och förtvivlan. Dagen gick relativt fort och bara några små irritationsmoment med en konservativ lärare. Riktigt jobbigt blev det inte förrän nu när jag kom hem och insåg att jag faktiskt måste åka dit igen (?!) och det redan imorgon!

Jag har problem med att följa ett omodernt och svagt uppdaterat system som i min mening glömt sitt syfte, och snarare håller på med indoktrinering än utlärning. Många skulle kunna påstå att jag valt fel linje eller har dåliga lärare men det handlar det inte om! Jag älskar att hålla på med samhället och det är det jag vill hålla på med sen. Det är just ordet SEN jag reagerar så starkt på för det är så systemet fungerar, du tar dig igenom skolan för att sedan göra vad du vill... Det är fel idé.

Jag arbetar just nu med bistånd och välfärd, framför allt i Afrika. Väldigt mycket känslor och viljor och siffror och redovisningar men för mig personligen mera ett engagerande tema. Jag får verkligen en inre audition (röst) som säger till mig att faktiskt själv åka till t.ex. Kenya och där jobba på en farm under samma villkor som lokalbefolkningen och nu har jag suttit och kollat upp hur det är möjligt, men som vanligt så sätter skolan käppar för mina extrema idéer. Jag kan inte ta två månader till att göra en sådan resa som jag anser borde vara lärorikt.

Dags att ändra på systemet, men frågan är för mig om jag ska följa systemet eller sluta upp med barnsligheterna och köpa mig en biljett till Kenya...
Nu orkar jag inte förklara mer så är det någon som undrar så är inte kommentarer förbjudna... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar