tisdag 26 januari 2010

Historien rullar vidare...

Nu verkar det som om att SAAB har köpts utav Spyker Cars, men jag funderar snarare på vilket land som begravningen skall hållas i. Nu verkar det som om platsen flyttats från GM:s USA till Spykers Holland. Jag har nämligen likt många experter svårt att förstå hur ett redan nedåtgående företag ska rädda ett av bilindustrins värsta misstag (!) SAAB. Pengar har pumpats in i SAAB utan resultat i 20 år av GM, varför vill nu något annat företag ta över den verksamheten?
1. Jag kan bara se två fördelar med att äga SAAB, man får tillgång till högteknologisk verksamhet. Kunskap och färdiga marknader ut i världen som borde kunna anpassas till annan verksamhet än bara biltillverkning.
2. De har en liten fördel jämfört med sina konkurrenter in i framtida i och med sin tidiga satsning på miljövänlig teknologi som med största sannolikhet (NÖDVÄNDIGTVIS) blir framtidens möjlighet för bilindustrin. SAAB har både byggt och marknaden och marknadsföringen för grön industri och det kanske kan utnyttjas.

Så lite hopp i ett annars ganska dött lopp, men jag önskar Spyker lycka till. Inte för att jag vill bevara svensk bilindustri (om det nu går att kalla svensk) utan för mångfald och för grönare bilindustri!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar