fredag 14 januari 2011

Gud är meningslös!

Guds existens är egentligen helt irrelevant. Eller tror man att gud varje dag drar upp solen och varje kväll drar ner den igen så kan han ha en betydelse. Fast nu verkar ju inte självaste Påven tro det, han tycker ju att naturlagarna funkar för att Gud skapade dem.

Jag syftar inte till att tro är meningslöst utan på människans egna vilja är den slutgiltiga beslutsfattaren. Vare sig Gud verkligen existerar eller inte så påverkar han dem som tror på honom. För varande människa som är troende på en gud existerar ju faktiskt denne, oavsett om det är verklighet eller ej.

Låt mig förklara det så här: En man plockar upp plånboken ur fickan och inser när han öppnar den att han INTE har några pengar där. Då har ju avsaknaden av pengar blivit ett faktum, som påverkar mannens liv. Ett annat exempel är en änka, hennes mans icke existens påverkar då henne. Alltså har det som INTE finns blivit en faktor som påverkar människor. Om jag säger att det inte finns en gas i luften som kommer döda oss alla, kommer ingen påverkas av det, vad är det som gör att vissa icke-händelser kan påverka oss?

Förväntningen, hur dumt det än låter... Om vi förväntar oss att någonting påverkar något så har det på ett sätt redan gjort. Om mannen tror sig ha pengar i plånboken kommer han väldigt snopet inse att någonting som inte existerar nu gjort hans liv annorlunda. Om kvinnan aldrig hade träffat mannen skulle hon inte reflektera på den då obekantas icke-existens.

Så om jag tror att Gud kan påverka mig har han alltså redan gjort det! Därav spelar det ingen roll om denne verkligen existerar, vilket i bryska ord skulle kunna betyda Gud är meningslös.

DN

9 kommentarer:

  1. Varför skriver du gud med stort g ?

    SvaraRadera
  2. Jag vet att det egentligen stavas med ett litet g, men för mig är det ett namn, prcis som Pippi, ett namn på någon ur en saga.

    SvaraRadera
  3. Gud stavas visst med stort G i det hat fallet eftersom det syftar på namnet på ett [allsmäktigt] väsen.

    SvaraRadera
  4. Det ska vara "i det här fallet" och ingenting annat.

    SvaraRadera
  5. Ordet "gud" är ett substantiv:
    gud, guden, gudar. Det är då inte givet att det ska skrivas med stort G.

    Somliga tycker att det finns ett allsmäktigt troll uppe i molnet, och att det är hans förnamn.

    Okej - jag respekterar det. Stort G i så fall.

    SvaraRadera
  6. För den större delen av världen mindre privilegierade del av befolkningen är tron viktigt för att få en mening med livet då mat och andra förnödenheter saknas. Det är inget under att i västvärlden (exklusive USA) minskar religionernas betydelse i takt med ökad levnadstandrad..//Mikke

    SvaraRadera
  7. Mikke, du tror inte att det är den ökade medvetenheten om naturvetenskap som spelar mycket större roll än levnadsstandarden ?

    SvaraRadera
  8. Guds existens är verkligen helt irrelevant, oavsett om det är Elohym אלוהים, Allāh الله, Jehova יהוה!

    Ser på vad gudstron har skapat;
    fanatiker som mördar i gods namn...

    SvaraRadera
  9. Jag vill påminna om att jag inte hävdade att själva fenomenet eller tron är meningslöst bara att frågan krings Guds egentliga existens är oväsentlig. Jag tycker religioner fyller ett syfte i alla samhällen, rika som fattiga. Jag säger inte att en viss tro är överlägsen en annan men att de alla har saker gemensamt som fler borde lära sig mer om.

    Jag tycker att dagens svenska samhälle skulle ha en stor nytta av att förstå sig på religionens tankar om ett mer altruistiskt tänkande. Även att lära ut om värden som inte handlar om pengar eller kändsisskap...

    SvaraRadera