tisdag 23 februari 2010

Lögner...

De senaste dagarna har en hel rad av händelser runt mig och mina vänner kretsar kring lögner... Detta är inte bara vita lögner utan en del är också mycket allvarligare än så. Det har fått mig att fundera på fenomenet lögn!

Den officiella förklaringen på ordet är ungefär att uttrycka en osanning som om den vore en sanning. Vissa definitioner tar också med att den ska vara sagd i något syfte.

När man ljuger kan det ju vara för att man inte orkar förklara en lång historia, eller för att det blir lite lättare så. Problemet med lögner är bara att vi människor har ganska dålig förmåga att se vilken lögn som kan skada och vilken som inte gör det... En närstående person till mig har nyligen ljugit mig rätt upp i ansiktet och detta trots att jag tidigare varnat denna människa från att göra det igen, då det hänt tidigare. Jag är självklart helt bestört av det som hänt och försöker i min hjärna förklara varför människor vill ljuga för sina närmaste vänner...

Lögnen var kanske inte helt medveten men att endaste uppge halva faktan är enligt min mening att ljuga. Det som gör att jag inte förstår varför vi människor ljuger är att vi alla uppskattar ärlighet till en ganska hög grad iaf. Jag blir mer arg/ledsen över att få reda på att någon ljugit för mig än att ta den direkta smärtan från det som gjorts eller vad det nu än är.

Nu hoppas jag att ingen försöker tänka på vem/vilka det nu kan vara jag skriver om, för det är inte syftet! Jag vill bara väcka upp en tanke hos oss alla (inklusive mig själv) att en liten lögn kan ha stor betydelse i slutändan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar