torsdag 13 augusti 2009

Israel/Palestina

OBS!Detta inläss är långt och fyller inget nöje! Skribenten ansvarar inte för skador som: uttråkning, ont i ögonen eller ont i rumpan!
Nu börjar vi vidröra ett område som jag är så färgad inom att jag knappt vet om det är rimligt att jag skriver något inlägg om detta. Jag för fram min syn och ni som läsare har som alltid makten att själva tycka vad ni vill. För att förklara situationen måste jag nog börja med en del bakgrundsfakta... Jag tar dock en förenklad version med en del egna åsikter inblandade.

Under andra världskriget drabbades den judiska befolkningen i Europa av nazisternas grymma hemskheter, det vill säga förintelsen. Jag ger mig inte in på gissningsleken om antalet mördade men över 5 miljoner är nog en ganska säker siffra. Jag håller med om att det som hände judarna är oförsvarbart och att en viss kompensation delas ut kan jag ha förståelse för... (Personligen tycker jag att det är svårt att dela ut kompensation till människor för att deras religionsbröder råkat illa ut. Jag har väl svårt att se religion som något verkligt, och därför också svårt att förstå hur det kan jämföras med t.ex. nationalitet.)

Ett av dessa privilegier som judar fick av dåvarande FN, var ett helt eget land. Meningen var att det brittiska området i Mellanöstern som kallades Palestina, skulle delas i två olika länder... Det ena (Israel) skulle vara avsett de ökande mängder judar som flyttade dit och det andra landet skulle vara för dem som redan bodde där. De som främst bodde i området och gjort det i mer än 1000 år var araber/muslimer. Dessa skulle nu fördrivas från sina hem och motsatte sig med våld, ett krig bröt ut. Judarna som med stöd från omvärlden och speciellt USA krossade allt det motstånd som araberna satte emot...

Nu har araberna drivits till en ytterst minimal del av det område de skulle fått av FN, men som glömdes bort i striderna. (Om jag förstått rätt). Palestinierna som de nu kallas lever i ett jättelikt fängelse med israeliska vakter överallt. En icke-jude får inte studera på judiska skolor, jobba på alla jobb, förflytta sig fritt inom områdena och så vidare...En väldigt liten del utav palestinierna har tagit till våld som en protestmetod men självmordsbombningar får stor uppmärksamhet, då främst civila varit målet.

Nu borde jag förklara så mycket mer men samtidigt är det jag som väljer vad jag skriver och känner inte för det mer så SLUT! Det finns ingen poäng i inlägget och jag vill inte höra något gnäll om det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar